For mye boller og brus?


Hver dag leser vi spalte opp og spalte ned om hvor mye usunn mat vi konsumerer og hvordan det kan påvirke helsa vår. De fleste er i dag veldig opplyste om helserisikoene ved overvekt, lite mosjon, dårlig kosthold og livstilssykdommer som ofte blir en følge av det. Men lærer vi av det? 

I følge Helsedirektoratet har det vært en positiv utvikling i den norske folkehelsa. Blant annet har det vært en økning i forbruk av frukt og grønnsaker og det har faktisk vært en god minking i vårt forbruk av sukker de siste ti årene. Engrosforbruket av sukker har gått fra 44 kg til 30 kg pr innbygger siden 1999. Brus og godteri er regnet som de største sukkerkildene i nordmenns kosthold. I 1997 drakk hver av oss 93 liter sukkerholdig brus hvert år, nå er dette gått ned til 61 liter i 2011. Dette kan ifølge forskere være en av årsakene til økningen i overvekt hos nordmenn.

I 2004 viste forskning at nordmenn hadde gått fra å spise 5.6 kg bakverk på et år, til å spise 10.5 kg bakverk på et år. Aftenposten kunne i desember 2012 fortelle at nordmenn kom til å spise 40 millioner boller i løpet av det neste året. Boller er blitt veldig tilgjengelig gjennom butikker, bakeri og ikke minst kiosker som Narvesen og 7-eleven. Det er dessuten blitt billig og det skiltes gjerne med priser på rundt 20 kr for 5 boller. Noen kjeder velger dessuten å ha bolletilbud der du får med boller til kaffen.

– En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig,

sier Lena Klasson Heggebø som har doktorgrad i fysisk aktivitet og helse til Aftenposten.

Men visste du at det finnes måter man kan kose seg, bare på en sunnere måte? Blant annet anbefales det å erstatte hvetemel med grovere mel i enkelte retter som for eksempel vaffler. Dette gjør dem sunnere og i mange tilfeller bedre. Det finnes mange forskjellige bolle og muffinsoppskrifter med sunne ingredienser, slik at man kan fremdeles få kosen bare litt sunnere.

Mindre sukker?

Det finnes mange dietter som går på å gjøre noe med sukkerinntaket. En av disse er lavkarbodietten hvor du kutter sukker helt og erstatter med andre former for søtningsmiddel. Denne dietten har fått mye pes opp igjennom årene ettersom den kutter sukkeret og andre ting ut av kosten, men legger til mer fet mat. Men det finnes mange spennende og gode oppskrifter her på gode kaker og desserter som man kan lage uten sukker, og man kan faktisk lage disse uten å gå på selve dietten. Det finnes flere bloggere som skriver aktivt og spennende om sunn snacks!

I butikkene finnes det også stadig flere alternativer til kaker og snacks, som er beregnet på et sunnere kosthold. Hyllene med mat som er glutenfri og/eller økologisk øker stadig i både omfang og popularitet. Her kan du også finne gode alternativer til å bake sunnere med.

Helsedirektoratet har flere mål de jobber mot og et av disse er nettopp å få kuttet nordmenns sukkerinntak. Dette gjøres gjennom opplysning og holdningskampanjer.